Undergrunds uhygge

METRO_LL_SS_2

Jeg har begivet mig rundt, i Ruslands undergrunds baner, på jagten efter den sidste “Dark one”. Det er en mørk, og farefuld færd, men om det var det hele værd, finder du ud af nedenunder.

Da jeg satte Metro Last Light i maskinen, var mine forventninger blandede. Forgængeren fangede ikke mig, og fik det aldrig spillet færdigt. Om det ville forringe oplevelsen i 2′eren, anede jeg ikke. Men fortsættelsen så ud til at være mere min stil. Og lige fra første sekund, efter jeg startede spillet, fangede det mig. Jeg var umådeligt underholdt af det den første time, men så begyndte problemer at dukke op.

Gameplayet, ligner ret meget andre First Person Shooter spil, dog tilsat stealth elementet, som faktisk virker ret godt. Normalt er jeg den type, der bare løber ud i det, og skyder på alt der bevæger sig, men her, brugte jeg stealth så tit jeg kunne. Problemet ved det er, at fjenderne til tider, er ufattelig dumme.  Det ødelægger lidt, hele stealth oplevelsen. Der var et par plot twists i historien, men ellers synes jeg at der var for mange detaljer, til at jeg kunne følge med. Men udover det, var gameplayet faktisk upåklageligt.

Lyden er ret standard. Den holder sig, ret meget til den skabelon, der er blevet skabt gennem årene til skydespil. Der er dog nogen gange, hvor der ikke er lyd, når jeg skyder. Og det ødelægger stemningen, og det flow spillet har, fordi så kommer jeg i tanke om de fejl, spillet har. Musikken fandt jeg dog, ret god. Den giver dig virkelig lysten, til at bevæge dig videre, for at se hvad der lurer rundt om hjørnet. Og den sætter også stemningen, de rigtige tidspunkter.

Grafikken er nogen gange ret sjusket, og andre gange ret så flot. Texturrene og nogen modeller er ikke så pæne at se på, hvorimod lys effekterne er nærmest perfekt.

Metro Last Light, er et ret underholdene spil, med en lidt forvirrende historie. Derfor kan det være en god ide at spille forgængeren før dette. Men jeg nød at bevæge mig rundt i undergrunden. Og det er et af årets bedre spil, selvom at det har dens fejl.

Karakter: 7/10
Udvikler: 4a games
Udgiver: Deep Silver