MX VS. ATV ALIVE

Giv din ven baghjul

MX VS. ATV ALIVE er et spil der mest af alt henvender sig til fans af serien, eller til dem der nyder at spille den samme bane igen og igen for at udføre det perfekte lap. Når det er sagt må det også siges at spillets multiplayer del, hvor man konkurrere med ens venner er særdeles underholdende.

Jeg er normalt vant til at motorsports-spil stiger i sværhedsgrad jo længere man kommer i spillet. Dette har udviklerne af MX VS. ATV ALIVE dog set stort på og i stedet lavet et spil hvor sværhedsgraden justeres hver gang man starter et nyt løb. Det er for mig at se en rigtig fed idé, eftersom jeg efterhånden har lidt for mange ufuldførte bilspil liggende i skuffen, fordi de til sidst er blevet for svære. Så hellere få nogle nye baner løbende og selv kunne justere sværhedsgraden.

Nogle vil måske føle det er at snyde, men så kan jeg fortælle at ”All Time” sværhedsgraden er ganske god selv på de allerførste baner. De erfarne spillere vil derfor få modspil allerede når man spiller første gang. Dernæst har spillet en multiplayer del, hvor man kan møde kvalificeret modstand.

Spillet har tre former for ”løb”. ”National” som er de store baner, ”Short Tracks” som selvfølgelig er de små baner og til sidst ”Free Ride” som er beregnet til at lave tricks på egen hånd. ”Free Ride” består af to baner som er tilgængelige fra start, ”National” og ”Short Tracks” har til at starte med kun to tilgængelige baner hver. De næste bliver låst op ved level 10 og level 25.

Jeg oplevede at nogle af de baner der bliv låst op ved level 10 var en smule sværere end de to man startede med, men da spillet under testen valgte at resette sig selv og al ens xp forsvandt, fik jeg kun spillet banerne en enkelt gang. At nå level 10 er nemt, men tidskrævende og generelt af det ret irriterende at skulle starte fra scratch.

Spillet gør ikke brug af en decideret historie, men holder sig til at fokusere på selve løbende og halleluja for det. Dog stiger man i XP, hvilket låser op for både komponenter og såkaldte skills. XP’en låser også op for de nye baner, og her har spillet sin umiddelbart største ulempe. Der er simpelthen for få baner til at starte med, og der er for langt imellem at man låser en ny op. Du ender med at spille de samme baner igen og igen, og hvis du ikke spiller fordi du af lyst vil lave det perfekte hop, tage rundingen perfekt eller slå din egen tid, så føles ens udvikling ret langtrukkent og kedelig.

Der er ingen tutorial, man bliver kastet ud i løbene direkte og hjælp er der ikke det vilde af. Eneste hjælp du har fra udviklernes side er din manual fra spillets æske og så lige nogle tips og tricks skærmbilleder der dukker op som loadingsskærm. Man skal derfor søge mere informationer på egen hånd ved f.eks. at se videoer på youtube, forum m.m.

Sværhedsgraderne gør dog, at spillet ikke er totalt umuligt for os begyndere der har et lidt for afslappet forhold til speederen. Sværhedsgraderne er Rookie, Amateur, Pro og All time. Rookie er ret så nem og Amateur giver lidt modstand som dog ikke bør volde de store problemer. Pro giver en god modstand og ved All Time har jeg endnu ikke formået at score en topplacering.

Der hvor spillet skaber en oplevelse for mig er dets multiplayer del. Når man spiller sammen med en ven var oplevelsen for mig helt anderledes, og især ved banerne i kategorien ”Short Track”. I denne kategori er fart underordnet for du kan simpelthen ikke holde speederen i bund. Der er hjørner overalt, der bliver skubbet og banen overlapper hinanden. Det betød at placeringen hurtigt blev ligegyldigt for at presse sin ven ud af banen blev hurtigt lidt for sjovt. Da man begyndte at tage spillet alvorligt igen, var det bedste ved denne slags baner i høj grad at modstanderne konstant var indenfor synsvidde.

Sidste kategori ”Free Ride” er igen meget sjovere med en ven, der kan se ens fantastiske stunts, eller som i mit tilfælde hvor min ven snarere kunne se mine fantastiske stunts gå helt galt. Men sjovt var det.

Inden jeg slutter af vil jeg lige komme ind på det grafiske. Spillets grafik er tilfredsstillende, det er ikke banebrydende, men det er heller ikke så skidt endda. Din kørers tøj blafrer i vinden, men mudder og det der nu hører sig til i MX verdenen forbliver på jorden og du kan lige fremtrylle en lille støvsky.

Konklusionen af dette spil er derfor at som singleplayer spil er spillet ok, men heller ikke meget mere. Som multiplayer er spillet ganske underholdende og spillet egner sig derfor bedst til enten entusiaster eller til lidt venneunderholdning.

Platform: XBOX360 og PS3
Udvikler: THQ
Karakter: 4/10