Virtua Tennis 4 – ketsjermassage til folket

Virtua Tennis 4 til Xbox leverer tennis med let tilgængeligt gameplay og en simpel, men solid, styring. Uden at ty til tegneseriefigurer, brændende bolde, powerups og effektfulde specialslag. Sådan da.

Tennisspil er ofte enten meget useriøse eller meget realistiske. Virtua Tennis 4 forsøger at  lægge sig midt imellem titler som Sega Superstar Tennis og den nok mest direkte konkurrent Top Spin. Virtua Tennis 4 er hverken en fuldblods-tennissimulator for ketsjerfanatikere, men heller ikke et decideret arkadespil med Mario og Sonic, der spiller tennis i farvestrålende miljøer flankeret af eksplosioner og superslag.

Umiddelbart ser det hele meget realistisk ud med kendte spillere og rigtige banelokationer i Melbourne, Paris og New York. Der er dog stadig rigeligt med knap så seriøse idéer i VT4. Karrieredelen indeholder f.eks. velgørenhedskampe i fjollede kostumer eller en træningsmodel, der går ud på at samle æg og  derefter hurtigst muligt bringe kyllingerne tilbage til hønemor!

Der tilbydes de forventede spiltyper: Træningskamp med enten singles eller doubles, en træningsdel og en “Arcade mode” hvor man spiller mod modstandere af stigende sværhedsgrad. I “Party Mode” kan man konkurrere i de minispil, der samtidig gør det ud for træningsøvelserne i spillets sidste og mest fyldige mode: “World Tour”. Her har man  muligheden for at lave sin egen spiller og gennem en hel karriere føre ham eller hende til tops i tennisverdenen.

Styring er nem at gå til og føles responsiv og præcis, godt bakket op af fint animationsarbejde. Generelt er grafikken rigtig pæn, specielt closeups i super-slow motion er imponerende, og de spilbare tennisstjerner er gennemgående flot lavet og genkendelige. Lydeffekterne er passende uden at blive hverken spektakulære eller irriterende, mens musikken er lidt ligegyldig.

Virtua Tennis 4 er et godt og indbydende tennisspil og en oplagt mulighed for flere spillere. Det  formår dog aldrig rigtigt at ophidse, specielt hvis man har spillet forgængeren. Man ønsker sig nye idéer, mere mulighed for fordybelse og måske endda et mere avanceret kontrolsystem, men VT4 søger mellemvejen, hvor det aldrig bliver rigtig dybt, men heller aldrig rigtig overfladisk. Til gengæld er det hele veludført, og alle kan være med.

Anmeldt af Andreas Ørts Holm

Platform: Xbox360
Udvikler: Sega